تبلیغات
ناگفته ها - صرفه جویی در مصرف سوخت
صفحه اول تماس با ما RSS                     قالب وبلاگ
  
ناگفته ها
هر گونه کپی برداری از این وبلاگ آزاد است، حتی بدون ذکر منبع nagoftehaa.ir

اگه دوست دارید اتومبیلتون اصطحلاک کمتری داشته باشه و سوخت کمتری مصرف کنه (یعنی صرفه جویی در مخارج اضافه) این چندتا نکته ای که میگم رو انجام بدید پشیمون نمیشید.

با مسائل فنی ماشین کاری ندارم چون وقتی ببرید تعمیرگاه سرویس کامل بکنید همش انجام میشه تا ماشینتون مصرف سوخت متعادلی داشته باشه ولی اینها تا حدی تاثیر میذاره و مهمتر از اون عادت های رانندگیه که روی مصرف سوخت و اصطحلاک ماشین تاثیر داره.

یه باور غلطی باب شده که تو سرپایینی اگه دنده ماشین خلاص باشه بنزین کمتر مصرف میشه .این عمل تو خودروهای کاربراتوری صدق میکنه چون وقتی دور موتور میره بالا بنزینو خود به خود میکشه داخل موتور ولی تو خودروهای انژکتوری عمل عکس انجام میشه.

با خودرو های انژکتوری اگه تو سرپایینی یا هنگام ترمز پارو از روی گاز بردارید پاشش سوخت به داخل سیلندر قطع میشه تا بنزین الکی مصرف نشه و ماشین هم تو سرپایینی دور نگیره. این برنامه برای این گذاشته شده که عمل ترمز گیری بهتر انجام بشه و ماشین در مواقع حساس زودتر متوقف بشه. وقتی شما گاز نمیدید کم کم پاشش سوخت کم میشه و بعد از چند ثانیه قطع میشه پس خیال راحت بذارید ماشین تو دنده بمونه ولی اگه دنده رو خلاص کنید انژکتور برای روشن موندن موتور و تامین برق لازم مجبوره بنزین تزریق کنه.

وقتیم که تو دنده باشه از یک حدی که دور موتور پایین بیاد پاشش سوخت دوباره شروع میشه و اون موقع خودتون متوجه میشید.( احساس میکنید که یه نفر داره گاز میده)

یه عادت دیگه ایم وجود داره که من دیدم حتی بعضی راننده تاکسیا هم دچارشن اینه که پاشون رو از روی کلاج بر نمیدارن و همیشه پاشون روی کلاجه. این یکی از بدترین عادت های رانندگیه چون خیلی آسیب میرسونه به ماشین.

ببینید کلاج فقط برای تعویض دنده ساخته شده نه چیزه دیگه. بعضیا همین ترمز میزنن سریع پاشون میاد رو کلاج با این کار هم ماشین دیرتر می ایسته هم بنزین بیشتری مصرف میشه تا برق به بوستر ترمز برسه و لنتای ترمز هم زودتر تموم میشه پس فقط موقعی که ماشین احتیاج به دنده داشت از کلاج استفاده کنید یعنی ترمز بزنید دور موتور رسید به 1500 بعد کلاج رو بگیرید. هرچه قدر از کلاج کمتر استفاده کنید موتور سالمتری دارید و همین طور صفحه تون دیرتر تموم میشه.

اگه میخواید صفحه کلاجتون دیرتر تموم بشه بگید تعمیرکار کلاجتونو تنظیم کنه که پایین پایین ول کنه (یعنی وقتی کلاجو تا ته فشار میدید عمل کنه) این باعث میشه که اگرم سحوا پاتون روی کلاج جا موند ماشین نیم کلاج نشه و صفحه زود تموم نشه.

مورد بعدی اینه که ماشین بیشترین مصرف سوختش موقعیه که شما ازش شتاب سریع میخواید یعنی موقعی که گاز رو از نصف بیشتر فشار میدید. شما وقتی گاز زیادی میدید فقط چند ثانیه زود تر از موقعی که گاز کمتری میدید به اون سرعت دلخواه میرسید ولی مصرف سوختتون دوبرابر میشه پس طوری گاز بدید که ماشین کم کم شتاب بگیره .

هرچه قدر هم تو رانندگی از ترمز کمتری استفاده کنید مصرف سوخت کمتری خواهید داشت. همیشه سعی کنید تو رانندگی به نقاط دور نگاه کنید تا زودتر بقیه عکس العمل نشون بدید. مثلا اگه از دور متوجه چراغ قرمز چهارراه بشید زودتر پاتونو از رو گاز ور میدارید .

تمام خودروها مصرف بنزینشون تو جاده کمتر از شهره (2-4لیتر کمتر)پس سعی کنید از مسیرهای بزرگراهی استفاده کنید حتی اگر دورتر بود بازهم از مسیر پر ترافیک نزدیک کمتر سوخت مصرف میشه.

به هیچ عنوان برای زیبایی لاستیک پهن زیر ماشینتون نندازید. میلیمتری به پهنای لاستیک اضافه بشه مصرف سوختتون بالا میره. هرچه قدر لاستیک باریکتری داشته باشید سطح تماستون با زمین کمتره و ماشینتون روانتر حرکت میکنه. (تمام خودروهای کم مصرف جهان لاستیکای کوچیکی دارن)

اینم یادم رفت بگم هرچه قدر فنر های نرمی داشته باشید مصرف سوختتون زیادتره. اگه از روی سرعت گیر رد میشد و میبینید ماشین عینه یویو بالا پایین میره حتما هم کمک و هم فنرتون رو عوض کنید چون هم کمکتون روغنش رقیق شده و غلظت لازم رو نداره و هم فولاد فنرتون نرم شده.






برچسب ها: اتومبیل،
درباره وبلاگ
بیایید همه با هم بکاریم آن درخت محبت را و سپس گسترشش دهیم به پهنای همین جهان هستی

آخرین مطالب
نویسندگان
مطالب پربازدید
پیوند ها
آرشیو مطالب
آمار سایت