تبلیغات
ناگفته ها - گرفتن لنگی طوقه دوچرخه
صفحه اول تماس با ما RSS                     قالب وبلاگ
  
ناگفته ها
هر گونه کپی برداری از این وبلاگ آزاد است، حتی بدون ذکر منبع nagoftehaa.ir
 
ببینید دوچرخه ها وقتی از کارخونه خارج میشن تمام قطعاتشون برای اینکه جای کمتری اشغال کنن توی یه کارتن گذاشته میشن و فروشنده ست که قطعات رو سر هم میکنه و تبدیل میشه به دوچرخه ای که ما لازم داریم و چون این مونتاژ با سرعت زیادی انجام میشه معمولا یه خطاهای توش باقی میمونه . مثلا موقعی که دارن پره های دوچرخه رو به طوقه میبندن بعضیاشونو به اندازه سفت نمیکنن. این موضوع باعث میشه وقتی دوچرخه توی دست انداز شدید بیوفت طوقه از اونجایی که پره ش شله کج بشه. چون پره ها هستن که با کشش خودشون طوقه رو نگه میدارن .وقتی تمام شعاع یک دایره تحت کشش مساوی باشه اون دایره مقاومت خوبی نسبت به تغییر شکل داره ولی اگه این کشش نامتقارن باشه نه تنها کاری نمیکنه بلکه به کج شدنش کمک هم میکنه. ینی فقط کافیه دو تا پره مجاور هم شل باشن . به محض اینکه از یه چاله رد بشین طوقه از همون جا تاب ور میداره.

بعضی وقتا هم تمام پره ها سفتن ولی چون مقاومت طوقه از بغل خیلی کمه ممکنه با یه خوردن زمین ساده یا یه بی احتیاطی مثلا پرت کردن دوچرخه رو زمین طوقه کج بشه .
زیادم با این کاری نداریم چون بالاخره یه روزی طوقه کج میشه ولی ببینید صاف کردن طوقه دوچرخه احتیاجی به مهندس مکانیک نداره . هر آدمی میتونه لنگی طوقه شو خودش بگیره .این کاری که میگم اگه انجام بدید دیگه لازم نیست وقت و بی وقت دنبال دوچرخه سازی بگردید. یه وقتایی ممکنه دوچرخه سازی نزدیکتون نباشه یا ممکنه وسط بیابون باشید .پس لازمه که گرفتن لنگی بلد باشید .

اولین کاری که باید بکنید اینه که برید دوچرخه فروشی یه آچار پره بخرید. خیلی خوش دست و کوچیکه. حتما باید از آچار پره استفاده بشه وگرنه اگه بخواید از آچار فرانسه کوچیک یا انبردست استفاده کنید دنده های پره تون از بین میره. اونوقت دیگه از آچر پره هم نمیتونید استفاده کنید.

حالا میخوام گرفتن لنگی رو براتون بگم که دو حالت داره.

حالت اول
(طوقه به سمت راست یا چپ متمایل شده)

اول دوچرخه رو برعکس میکنید از روی زین و فرمون میذارید روز زمین . چرخی که لنگی داره رو بچرخونید و با دقت بهش نگاه کنید تا متوجه بشید طوقه به کدوم طرف متمایل شده . چند بار بچرخونید و با دقت نگاه کنید چون اگه اشتباه کنید اون قسمتیم که صافه به لطفتون کج میشه. اگه لنگی خیلی کم بود و با چشم قابل تشخیص نبود لقمه ترمزتون رو به طوقه نزدیک کنید ببینید وقتی چرخو میچرخونید کدوم قسمت طوقه با لقمه تماس پیدا میکنه که اونجا احتیاج به صاف شدن داره.

بعد از اینکه متوجه شدید کجای طوقه کج شده دقیقا اون قسمتو علامت بذارید. طوقه دوچرخ با دو ردیف پره مهار شده که پره های راست نمیذارن طوقه به سمت چپ خم بشه و پره های چپ نمیذارن طوقه به سمت چپ خم بشه. حالا اگه اون قسمت طوقه شما به سمت چپ متمایل شده بود دو تا پره سمت راستش رو یکم سفت کنید تا طوقه رو به سمت خودش بکشه .اینکه میگم یکم یعنی فقط یک دور. بعد طوقه رو بچرخونید ببینید به حالت اولش برگشته یا نه .  اگه بازم همون قسمت کج بود یکم دیگه سفتش کنید. فقط نکته ش اینه که باید کم کم پره رو سفت کنید اگه زیاد سفت کنید طوقه هم کج میشه هم از حالت دایره به بیضی تبدیل میشه.

این لنگی گرفتن مال حالتی بود که طوقه شما به چپ و راست خم شده باشه ولی بعضی وقتا انقدر دست انداز شدیده که طوقه دوچرخه از حالت دایره به بیضی تبدیل میشه . معمولا کسایی که وزنشون زیاده طوقه دوچرخ شون حالت بیضی در میاد .البته اونم بستگی به جنس طوقه داره که چه قدر مقاومت داشته باشه . مثلا دوست من که 120 کیلو وزنش بود از یه ارتفاعی پرید.  زین دوچرخه ش شکست ولی طوقه ش کج نشد چون دوچرخه ش فرانسوی بود . ولی من با 70 کیلو همون کارو بکنم طوقه م بیضی میشه.

معمولا طوقه ای که بیضی میشه کج هم میشه ینی شما باید به دو جهت لنگی بگیرید. پس اول باید اونو به حالت دایره ای اولش برگردونید بعد لنگیشو بگیرید.(این میشه حالت دوم)

حالت دوم

 این دفه طوقه رو میچرخونید و از بقل بهش نگاه میکنید .خوب دقت کنید ببینید کدوم قسمت طوقه بیرون زده وکدوم قسمتش تو رفتگی داره.بعد دو قسمت رو علامت گذاری کنید .حالا پره های(هم چپ هم راست) قسمتی از طوقه که تو رفتگی داره یعنی همون جایی که شعاش دایره کم شده رو یکی دو دور شل کنید بعد کم کم پره های قسمت بیرون زدگی طوقه(هم چپ هم راست) ینی اونجایی که شعاع دایره زیاد شده رو سفت کنید. با هر دوری که سفت میکنید اون قسمت طوقه به داخل کشیده میشه و قسمت تو رفته طوقه به بیرون هول داده میشه .فقط دقت کنید که پره چپ و راست رو به اندازه هم سفت کنید .اگه هر کدوم رو بیشتر سفت کنید از بقل طوقه کج میشه . وقتیم که دیدید طوقه دایره شد دست بکشید و یه بار طوقه رو بچرخونید و از بالا بهش نگاه کنید که اگه به سمت چپ و راست کج شده بود از همون روش حالت اول لنگیشو بگیرید.


نکته: فقط موقع پیدا کردن لنگی حواستون باشه که به طوقه نگاه کنید نه لاستیک چرخ. چون لاستیک مثل طوقه صافه صاف نیست . لاستیک بعد از یه مدت که استفاده میشه بر اثر گرما یکم کج و کوله میشه که همون ممکنه شمارو گمراه کنه.




برچسب ها: دوچرخه ای،
درباره وبلاگ
بیایید همه با هم بکاریم آن درخت محبت را و سپس گسترشش دهیم به پهنای همین جهان هستی

آخرین مطالب
نویسندگان
مطالب پربازدید
پیوند ها
آرشیو مطالب
آمار سایت