تبلیغات
ناگفته ها - مطالب بهمن 1389
صفحه اول تماس با ما RSS                     قالب وبلاگ
  
ناگفته ها
هر گونه کپی برداری از این وبلاگ آزاد است، حتی بدون ذکر منبع nagoftehaa.ir

فرض کنید غذای مورد علاقه تان را هرروز و هر وعده بخورید .ممکن است در اوایل حس خوبی به شما دست دهد ولی پس از مدتی از غذا دلزده میشوید و حتی بعد از چند روز با دیدن آن غذا حالتان بد میشود .

انسانها برای ارضای احساسات خوشایندشان حرص میزنند ولی همه خوب میدانیم که حتی شیرین ترین احساسات هم دائمی نخواهند بود و بزودی فروکش خواهند کرد این همان دلیلی است که باعث میشود انسانها حریصانه همان تجربه را دوباره و دوباره انجام دهند ولی هرچه تعداد تکرار بالا و بالاتر میرود درجه ارضاء و خوشنودی از انجام آن کار پایین تر می آید.

این اتفاق میتواند برای تمام احساسات خوشایند دیگر نیز بیوفتد. هر چیزی که بتواند احساسات ما را تحریک کند این توانایی را دارد که روزی به حرص و طمع منجر شود

حرص به زندگی و جهالت باعث تولد مجدد میشود و این تولد مجدد رنج و محنت به دنبال دارد ولی اگر انسان بتواند حرص و جهالت را در زندگی خود از بین ببرد و ذهن خود را آزاد سازد پس از مرگ جسمانی ذهن دوباره متولد نخواهد شد بلکه آزاد و رها به کل هستی و شادی مطلق می پیوندد یعنی همان بهشت .

مگر عذابی بزرگتر از بودن هم هست ؟





این مطلب درباره کسانیه که ماشینشون ترمز ABS نداره و همونطور که میدونید نبود این سیستم ترمز در اتومبیل های ساخت داخل بیش از پیش مارو به مرگ نزدیگ میکنه (ببخشید شهادت). حالا اگه ماشین امریکایی بود انقدر بدنه محکمی داشت که بتونه با نداشتن ترمز هم امنیت مسافر رو تامین کنه ولی حالا که نیست باید احتیاط کنیم انقدر احتیاط کنیم تا مشت محکمی بر دهان امریکا بزنیم.(دستمال )

ببینید سازنده هایی که سیستم ABS  روی اتومبیل هاشون نمیذاشتن نمیتونستن پمپ ترمز قوی روی اونها نصب کنن برای اینکه اگه ترمز این ماشینا خیلی قوی باشه چون زد قفل نیست به محض اینکه شما ترمز محکم بزنید چرخ ها قفل میشه و ماشین لیز میخوره برای همین معمولا ترمز های نسبتا ضعیفی دارن.

معمولا این ترمزها در سرعت های بالای 100 کیلومتر ضعیف عمل میکنن و خیلی دیر سرعت ماشین رو پایین میارن مخصوصا پراید که بیشترین تلفات تصادف رو داره. حالا حرف من اینه: ببینید یه عادتی در رانندگی وجود داره به نام دنده معکوس که وقتی طرف ترمز میزنه بعد که متوجه میشه ماشین وای نمی ایسته دنده رو کم میکنه تا از مقاومت موتور برای کاهش سرعت استفاده کنه . دنده کم کردن بهترین کار ممکن در اون لحظه ست ولی در کدوم لحظه بهترین کاره؟ در لحظه اشتباه فقط کارو خراب میکنه همین.

این قضیه که میگم جون خیلی هاارو نجات داده حتما تمرین کنید تا براتون عادت بشه .فرض کنید تو جاده با سرعتتا140تا دارید میرید یکدفعه جلوتون یه تصادف میشه شما محکم پاتونو میذارید روی ترمز. بوستر ترمز هم تمام زورشو میزنه ولی میبینید هنوز سرعت ماشین زیاده و زمان کمی برای ایستادن دارید پس سریع یه دنده کم میکنید و چون حول شدید پاتونم سریع از روی کلاج برمیدارید.حالا چی میشه؟ شوکی که از موتور به چرخ وارد میشه انقدر کار ترمز رو راحت میکنه که چرخ قفل میشه و ماشین شروع میکنه به لیز خوردن.

دو روش وجود داره برای اینکه این اتفاق پیش نیاد

روش اصلیش روشیه که تو اتومبیل رانی ازش استفاده میشه و انجامش برای ما سخته و بدرد ما هم نمیخوره ولی برای اطلاعات عمومی خوبه که بدونیم. به این صورته که شما پنجه پاتون رو میذارید روی ترمز و هنگامی که خواستید دنده کم کنید با پاشنه همون پا یه کم گاز میدید بعد دنده رو عوض میکنید این باعث میشه اون شوکه به چرخ وارد نشه .

 ولی برای رانندگی عادی جاده بهترین روش اینه که شما همزمان با ترمز دنده معکوس بدید ینی همون موقع که پاتون میره روی ترمز کلاجم بگیرید و یه دنده کم کنید نباید بذارید بینشون وقفه بیوفته ینی وقتی که دور موتور هنوز پایین نیومده باید دنده معکوس بدین . هر صدم ثانیه ای که برای دنده معکوس دادن از دست میدید احتمال قفل شدن چرختون بیشتر میشه پس مکث نکنید . بذارید موتور ماشین فریاد بکشه ولی همین عکس العمل سریع ممکنه سرنوشت زندگیتون رو عوض کنه. پس فکر موتور ماشین نباشید جونتون با ارزشتره.

اگرم مشکل هزینه نداشتید که سعی کنید لاستیکای آلمانی بندازید زیر ماشینتون .این لاستیکا چسبندگیشون خیلی بیشتر از لاستیکای ایرانیه. همینطور لنت خارجی استاندارد. این دو مورد ترمز ماشینتون رو قوی میکنه. سعی نکنید لنت ارزون بندازید چون اگه بی کیفیت باشه دیسک ماشینتون رو میبره. لنت خوب لنتیه که زود تموم بشه اگه دیر تموم بشه ینی دیسکتون داره تموم میشه و مجبور میشید بعد از چند سال دیسک رو عوض کنید.  

 در سرعت های بالا هیچوقت به ترمز خالی اکتفا نکنید و بدون تامل معکوس بدید مطمئن باشید با ترمز خالی ماشینتون وای نمی ایسته.

درضمن سیستم EBD خیلی سیستمه خوبیه. وقتی ناخواسته دوتا چرختون بیوفته توی خاکی (کنار جاده) اگر اون لحظه ترمز محکم بزنید تعادل ماشین بهم میخوره چون چرخایی که روی آسفالتن چسبندگیشون بیشتر از اونایه که روی خاکن پس ماشین کشیده میشه طرف آسفالت و امکان داره تصادف کنید. حالاEBD  وظیفش اینه که تو اینجور مواقع نیروی کمتری به چرخایی که روی آسفالته بده تا هماهنگی ایجاد بشه و ماشین گیج نشه اگرم داخل پیچ ترمز بزنید این سیستم نمیذاره تعادل ماشین به هم بخوره یا اگه عقب ماشین سنگین باشه(بار داشته باشین) نیروی بیشتری به چرخای عقب میده تا ماشین زود تر وایسه. درکل سیستم تقسیم نیروی ترمزه و خیلی بدرد خوره . پس اگه بین دوتا ماشین گیر کرده بودید اونی رو بخرید کهEBD  داره چون بعضی ماشینا هستن که ABS دارن ولی EBD ندارن.




برچسب ها: اتومبیل،
سرعت چرخش زمین به دور خود : 5 کیلومتر در ثانیه
سرعت چرخش زمین به دور خورشید : 30 کیلومتر در ثانیه
سرعت چرخش منظومه شمسی به دور کهشان راه شیری :250 کیلومتر در ثانیه
سرعت چرخش کهکشان شیری به دور گروه کهکشان های محلی: 300 کیلومتر در ثانیه

یا مثلا سرعت چرخش الکترون به دور هسته اتم هیدروژن : 3000 کیلومتر در ثانیه
تقصیر ما نیست که بر روی حرفهایمان نمی مانیم ...
در دنیایی زندگی میکنیم که همه خودشان را دور میزنند







کافران را دوست می‌دارم. از آن جهت که دعوای دوستی نمی‌کنند. می‌گویند: ما کافریم! دشمنیم!





اهل کاشانم...
قبله ام یک گل سرخ
جانمازم چشمه
 مهرم نور
دشت سجاده ی من
من وضو با تپش پنجره ها میگیرم
من نماز را وقتی میخوانم
که اذانش را باد گفته باشد سر گلدسته ی سرو
من نمازم را پی ((تکبیره الاحرام)) علف میخوانم
پی ((قدقامت)) موج
کعبه ام بر لب آب
کعبه ام زیر اقاقی هاست
حجر الاسود من روشنی باغچه است
(سهراب سپهری)
چرا وقتی ترانه *وطنم پاره تنم* را میشنویم دیگر مو در تنمان سیخ نمیشود ؟ چرا دیگر پای فوتبال اشگمان نمیبارد ؟ چرا آن حس ناسیونالیستی برایمان دیگر غریب است؟ مگر زمانی نداشتیم؟ مگر زمانی همه چیزمان را ندادیم تا بدستش آوریم؟ نکند ایرانمان همان نیست؟
نه. همان است انگار ما همان نیستیم



چند وقتیه تو کرمان خیلی زلزله میاد به قول علی انقدر زیاد شده که به خودمون زحمت نمیدیم از جامون پاشیم فقط به لوستر زل میزنیم ریشتر زلزله رو حدس میزنیم .کارشون تقریبا درسته دلیلشم براتون توضیح میدم ولی قبلش یه توضیح کوچیک درمورد زلزله بدیم بعد درمورد چه کنیم نکنیمش حرف میزنیم. 

ببینید زلزله یک سری ارتعاشات و یا امواجی هست که از گوشته زمین به سمت پوسته زمین حرکت میکنه که هنوزم کشف نشده که این امواج در اثر چه چیزی بوجود میان .این امواج وقتی به پوسته زمین برخورد میکنن ایجاد لرزش میکنن. این امواج در هر دقیقه چند بار به سطح زمین میرسن ینی ایستگاه های لرزه سنج مرتب درحال ثبت لرزه های خفیف هستند و چون لرزه ها ضعیفن لزومی نداره که گزارش داده بشن.

حالا تصور کنید یک مجموعه پازل رو از دوطرف تحت فشار قرار دادید حالا کافیه یه ضربه کوچیک بهش بزنید تا کل پازل ها بپرن بیرون و از هم بپاشن. چرا؟ چون از دو طرف تحت فشار بودن ولی اگر آزاد باشن با این ضربه از هم جدا نمیشن. زلزله دقیقا مثل همین میمونه. گسل هایی که توی کشور ما هستند مثل قطعات پازلی میمونن که کنار هم قرار گرفتن که کل این مجموعه از طرف صفحه عربستان تحت فشاره. ببینید این فشار چقدر زیاده که رشته کوه های زاگرس رو به وجود آورده. این فشار باعث میشه صفحه ایران مثل یک فنر جمع شده انرژی ذخیره کنه (خاصیت الاستیک خاک) حالا به چه چیزی احتیاج داره تا یکم جابجا بشه و از این فشار خلاص بشه؟ یه تلنگر کوچیک به نام زلزله.

حالا هرچی تعداد این تلنگرها بیشتر باشه برای گسل بهتره چون زود زود انرژی رو تخلیه میکنه و لرزشش هم کمتره ولی اگر امواج زلزله ضعیف باشن و نتونن گسل رو جابجا کنن هر سال به انرژی ذخیره شده  اضافه میشه و بعد از یه مدتی اون گسل تبدیل میشه به یه بمب ویرانگر. نمونش شهر تهرانه و بدتر از اون اینه که نمیدونن این گسل چقدر انرژی ذخیره کرده فقط میدونن خیلی زیاده. به نظر من تهرانی ها از همه بیشتر باید به فکر زلزله باشن.

واسه همین بود که گفتم کار علی درسته چون گسل اون منطقه داره جابجا میشه و انرژی تخلیه میکنه پس تا مدتی اون منطقه از نظر زلزله بیمه خواهد بود.   

جنس خاک و ارتفاع سطح آبهای زیرزمینی هم خیلی در میزان لرزش تاثیر داره. اگر جنس خاک منطقه سخت و سنگی باشه لرزش رو تشدید نمیکنه و گسل یکنواخت میلرزه ساختمون هم هماهنگ با زمین رفتار میکنه ولی خاکهای نرم مثل مناطق کویری ایران رفتار مناسبی دربرابر زلزله ندارن و نیروی زلزله رو تشدید میکنن این عدم هماهنگی کار رو برای سازه سخت میکنه برای همین ضرایب زلزله در مناطق کویری ایران که خاک نرمی دارن بیشتراز مناطقیه که خاک سفتی دارن با وجود اینکه مناطق کویری نسبت به جاهای دیگه زلزله خیز نیستند ولی این کار برای ایمنی بیشتر لازمه.

 علی گفته سطح آب زیرزمینی کرمان خیلی بالا آومده (10متر) واسه همین لرزشها زیاد شده .درسته دقیقا همین طوره .

 معمولا کشورهای اروپایی وقتی میبینن گسلی تحت فشاره و زمان زیادیه که نلرزیده تا جابه جا بشه برای جلوگیری از زلزله شدید میان در نقاط حساس گسل(درزها) آب تزریق میکنن انقدر تزریق میکنن تا گیرایی اون قسمت ضعیف بشه و گسل کمی جابه جا بشه .

خاب این از زلزله حالا بریم سروقت ساختمونامون.

درمورد خونه های نوساز که بحث خاصی وجود نداره چون براساس آیین نامه ساخته میشن البته این مربوط به خونه هایی میشه که مهندسان ناظر با وجدانی داشتن. فقط اینو میگم که: ساختمونهای اسکلت فلزی انعطاف پذیرتر از ساختمونهای اسکلت بتنی هستند(به خاطر نرمی فولاد وغیر شکننده بودندش) بعد از زلزله فقط چندتا ترک روی دیوارها باقی میمونه ولی ساختمون های بتنی انعطاف کمی دارن و اگر در ساخت اونا استاندارد ها رعایت نشه معلوم نیست تو زلزله های شدید چه بلایی سر ساکنانش بیاد. نمونش زلزله ترکیه که یک شهرک یکجا با خاک یکسان شده بود .تمام مهندسای اون پروژه از کشور فرار کردن. حالا زلزله خطرناکه یا ما آدما؟     

بعضی از خونه ها به خاطر طراحی اشتباه و بی صلیقه داخلشون احتیاج به بازسازی دارن. از سال ساختشونم زمان زیادی نگذشته که بخوایم تخریب کنیم از اول بسازیم پس با چند میلیون میتونیم داخلشو مثل خونه های نوساز بکنیم .کاره خیلی خوبیم هست ولی اینو همیشه یادتون باشه اگر میخواید ساختمونتون نسبت به زلزله مقاوم باشه باید وزن هر طبقه سبکتر از طبقه پاینی خودش باشه این بهترین حالت ممکن برای یک ساختمونه. واسه همین هیچوقت از وزن طبقات پایین کم نکنید یعنی اگر 3تا دیوار بر میدارید 3تای دیگه توی همون طبقه بسازید  .اگر شما کاری بکنید که طبقات بالا سنگینتر از طبقات پایین بشن بدترین شرایط رو برای ساختمون فراهم کردید که وقتی زلزله میاد اثر معروف شلاقی در ساختمون ایجاد میشه. اگر طبقه آخر رو بازسازی کردید هرچی از دیوارهای داخلی کم بکنید بهتره چون طبقه آخره و از وزنش کم کردید عینه این میمونه که یه طبقه از ساختمون کم کردید پس به پایداری سازه کمک کردید. هیچ وقت سعی نکنید از طبقات بالا به عنوان انبار استفاده کنید طبقات پایین برای انبار مناسبترند. هرچی  طبقه همکف سنگینتر باشه ساختمون دربرابر زلزله مقاومتره.

اگر خواستید خونتون رو بازسازی کنید سعی کنید از مصالح سبک استفاده کنید مثل دیوارای گچی .پنجره های pvc .سعی کنید از مصالح سنگی یا آهنی کمتر استفاده کنید .

 مورد دیگه اینه که در طبقات بالا وزن کمتری روی ستونهاست ولی سایز تیرآهنها تغییری نکرده (برای راحت اجرا کردن اسکلت).واسه همین در طبقات بالا ستونها خیلی بیشتر از وزن طبقشون مقاومت دارن پس اگر در طبقات بالا بودید زلزله تشریف آورد سعی نکنید خودتون رو به طبقات پایین برسونید برای اینکه اگر زلزله خیلی شدید باشه امکان داره که طبقه اول زیر فشار پرس بشه (بعضی مواقع اینجوری میشه)پس همونجا دنبال جای امن بگردید ولی خروج برای کسانی که در طبقات اول یا همکف هستند الزامیه.

 آخرین مورد سقف طاق ضربیه: اجرای این سقف چندسالیه که در ایران ممنوع شده ولی خیلی از ساختمونای قدیمی سقفای طاق ضربی دارن .مشکل این سقفا اینه که وقتی زلزله شدید میاد آجرهاش شروع میکنه به افتادن واسه همین قدیما میگفتن داخل چارچوب در قرار بگیرید. کاریم واسش نمیشه کرد فقط باید جایی پناه برد که از برخورد آجرها در امان باشید.

اینا چیزایی بود که من میدونستم  دوست دارم بگم انشالله هیچوقت زلزله نیاد ولی زلزله هم مثل ابر و باد و مه و خورشیدیه که برای حیات زمین لازمه .

پی نوشت : کوتاه ننوشتم ... این بار جان مردم درمیان بود.




(تعداد کل صفحات:2)      [ 1 ]   [ 2 ]  
درباره وبلاگ
بیایید همه با هم بکاریم آن درخت محبت را و سپس گسترشش دهیم به پهنای همین جهان هستی

آخرین مطالب
نویسندگان
مطالب پربازدید
پیوند ها
آرشیو مطالب
آمار سایت